W dżungli Khao Sok z dziećmi Tajlandia

Park Narodowy Khao Sok z dziećmi

Nocne safari w dżungli z dziećmi w poszukiwaniu zwierząt, gotowanie nad rzeką w bambusowych łodygach i noc w domku na drzewie. Ta wyprawa marzyła nam się od dawna, ale trochę się obawiałam jak będzie w parku i dżungli Khao Sok z dziećmi. Niepotrzebnie. Było fantastycznie a wspomnienia zostaną z nami na zawsze.

Park narodowy Khao Sok w Tajlandii

Khao Sok to park narodowy w Tajlandii, który porasta jeden z najstarszych na świecie, wiecznie zielony las deszczowy. W parku znajdują się wapienne wzgórza, rzeki,  wodospady, jaskinie oraz słynne, malownicze jezioro Cheow Lan Lake. To wszystko sprawia, że panują tu idealne warunki dla zwierząt zamieszkujących te tereny.

Park znajduje się w zachodniej części prowincji Surat Thani i ma powierzchnię 645 km2, w tym jezioro Cheow Lan Lake zajmuje 168 km2 powierzchni parku.

Gdzie się zatrzymać w Khao Sok

Największy wybór noclegów na terenie parku znajduje się w bliskiej odległości od głównego wejścia do parku, w miejscowości Khao Sok Village. Miejscowość jest całkiem spora i można w niej znaleźć restauracje, kawiarnie, aptekę, sklep, przystanek autobusowy oraz bankomat.

Równie duży wybór hoteli jest w okolicy jeziora Cheow Lan Lake.

Pobyt w Our Jungle Camp

Khao Sok hotel Our Jungle Camp
Nasz domek w dżungli

Kiedy szukałam noclegu w Khao Sok, wiedziałam, że to musi być coś wyjątkowego, co pozwoli nam lepiej poznać ten park narodowy i spędzić czas aktywnie z naszymi dziećmi.

Our Jungle Camp* idealnie wpasowało się w nasze potrzeby, oferując cały program zajęć i wycieczek dostosowany dla dzieci.

Również nie bez znaczenia dla nas było, że Our Jungle Camp współpracuje z lokalnymi szkołami, oferując uczniom zajęcia w naturze. Rezerwując pokój lub wycieczkę możesz wesprzeć organizację “The Andaman Center for Migrant Education”

W Khao Sok Village i w Our Jungle Camp spędziliśmy jedną noc, kolejną noc spędziliśmy w domku na jeziorze Cheow Lan Lake w ramach wycieczki.

*) Pobyt w hotelu oraz aktywności, w których braliśmy udział są częścią współpracy barterowej.

Cheow Lan Lake Khao Sok Tajlandia
Noc na jeziorze Cheow Lan Lake

Jak się przygotować i ile kosztuje wycieczka na jezioro

Niezapomniana noc w domku wśród drzew

Double treehouse w Our Jungle Camp

Rodzinny domek to jest właśnie to, czego szukaliśmy. Zarezerwowałam dwupiętrowy Double Treehouse, który przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania.

Na wyposażeniu pokoju są moskitiery, wiatraki, woda pitna oraz półotwarta na świat łazienka w zachodnim stylu. Pomimo przyjazdu do Khao Sok w samym środku tajskiego, upalnego lata, w domku nie było za gorąco. Dzięki temu noc upłynęła nam bardzo przyjemnie, a nad ranem w koronach drzew mogliśmy oglądać skaczące małpy.

Udogodnienia w hotelu

Our Jungle Camp zapewnia oczyszczoną wodę pitną, która dostępna jest w restauracji oraz w pokojach. Dzięki temu hotel ogranicza zużycie plastiku na terenie parku. Zatem nie trzeba przywozić ze sobą wody, wystarczy, że zabierzesz bidony.

Jeśli chodzi o udogodnienia dla najmłodszych gości, w hotelowej restauracji znajdują się krzesełka do karmienia, a do spania można zamówić łóżeczko z moskitierą.

Jak spędzić czas w dżungli Khao Sok z dziećmi

Park narodowy Khao Sok jest świetnym miejscem dla dzieci w różnym wieku. Zależnie od potrzeb można spędzić czas po prostu spacerując po terenie parku oraz okolicy.

Z kolei rodziny szukające przygód, mogą skorzystać z bardzo bogatej oferty wycieczek i aktywności, które oferują poszczególne hotele lub biura podróży. My wybraliśmy aktywności dostępne w Our Jungle Camp.

Kids Jungle Activities - aktywności dla dzieci w dżungli

aktywności dla dzieci Khao Sok z dziećmi
Jungle Life Camp

Krótko po przyjeździe do hotelu, wzięliśmy całą rodziną udział w Kids Jungle Activities. Zajęcia w ramach tej aktywności obejmowały około 2-godzinny spacer po terenie Jungle Life Camp oraz po lesie, podczas którego dzieci miały znaleźć rośliny i zwierzęta z listy.

Towarzyszyło nam dwóch przewodników, którzy opowiadali różne ciekawostki o dżungli, np o tym, skąd się biorą idealnie równe dziurki na liściach albo jakich roślin lepiej nie dotykać. Mogliśmy spróbować roselli rosnącej w hotelowym ogrodzie oraz wężowego owocu (sala) znalezionego w lesie. W czasie spaceru spotkliśmy nawet makaka.

Na zakończenie zostaliśmy poczęstowani orzeźwiającą, zimną wodą.

Tajlandia z dzieckiem Khao Sok z dziećmi
Dżungla Khao Sok w Tajlandii z dziećmi

Informacje praktyczne

Czas trwania zajęć oraz cena:

• pół dnia (half day) – 2 godziny z rana (9.00) lub popołudniu (13.30)
    600 THB za dziecko, 300 THB za dorosłego
  • cały dzień (full day) – 6 godzin od 9.00 do 16.00
    1400 THB za dziecko, 700 THB za dorosłego

Miejsce zajęć:

• Jungle Life Camp na terenie hotelu oraz pobliski las.
Dla kogo:
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci powyżej 4 lat. Rodzice również mogą wziąć w nich udział.

Wycieczkę prowadzi przewodnik i edukator. Zapewniona jest woda pitna. Dobrze jest zabrać czapkę przeciwsłoneczną, repelent oraz wygodne ubranie.

Jungle Dinner - Bamboo cooking

Bamboo cooking w dżungli Khao Sok z dziećmi Tajlandia
Gotowanie w bambusie w dżungli Khao Sok

Bamboo cooking to tradycyjna metoda gotowania przy użyciu łodyg bambusa. Nie da się opisać jak bosko smakuje jedzenie ugotowane tą metodą i jedzone w środku dżungli.

Żeby jednak ugotować sobie kolację tę metodą, musieliśmy udać się nad rzekę Klong Sok w dżungli z naszym przewodnikiem i zdobyć wszystkie potrzebne akcesoria do gotowania.

Spacer przez dżunglę zajął nam około 60 minut, w czasie którego przewodnik poszukiwał idealnych łodyg bambusa, drewna na opał oraz liści do zawijania ryżu. Przy okazji dowiedzieliśmy się, żeby nie dotykać bambusa pokrytego czarnym lub białym osadem, ponieważ wywołuje swędzenie.

W końcu dotarliśmy nad rzekę, do miejsca zwanego Wang Pai Nga (Pool), jeszcze przed zachodem słońca i zaczęliśmy przygotowania do kolacji. Najpierw  rozpaliliśmy ognisko i dokładnie umyliśmy w rzece bambusowe łodygi oraz zebrane liście.

Kiedy wszystko było gotowe, przewodnik zaczął napełniać bambusy potrawami. Następnie razem z dziećmi zawijał zmoczony ryż w liście i wkładał do środka jednego z bambusów.

Wypełnione jedzeniem łodygi zostały przeniesione do ogniska i pozostało nam już tylko czekać na jedzenie. Zapach przyciągnął nawet stado małp, które przyglądało nam się ciekawie z drzewa obok. W oczekiwaniu na jedzenie dzieci bawiły się nad brzegiem rzeki i opiekały pianki nad ogniem.

Po około 20-30 minutach jedzenie było gotowe. Na kolację zjedliśmy zielone curry, kurczaka z grilla, warzywa gotowane oraz wspaniały ryż. Przewodnik zrobił nawet deser, którym było ugotowane w bambusie ciasto. To była najlepsza kolacja w naszym życiu, w ciemnej dżungli, tylko przy blasku dwóch małych świec i latarek. Trzeba było dobrze się najeść, żeby mieć siłę na nocne safari.

Gotowanie w dżungli Khao Sok z dziećmi
Zawijanie ryżu w liście
bamboo cooking w dżungli Khao Sok
Kolacja przy świecach w środku dżungli

Informacje praktyczne o Bamboo Cooking

Czas trwania aktywności: około 2,5 godziny

Koszt wycieczki: 800 THB za osobę oraz dodatkowo opłata ze wstęp do parku.

Wyprawa zaczęła się o godzinie 16.30 spod hotelu, z którego dojechaliśmy pick-upem na teren parku narodowego. Po dotarciu na miejsce, musieliśmy podejść do kasy, żeby kupić bilet. Lepiej mieć przy sobie gotówkę.

Ponieważ gotowanie odbywa się w dżungli należy zabrać wygodne obuwie i najlepiej długie spodnie. Choć przewodnik ma zapas latarek, warto zabrać latarkę czołową.

Khao Sok Night Safari - nocne safari w dżungli z dziećmi

Nocne safari w dżungli Khao Sok z dziećmi Tajlandia z dzieckiem
W nocy w dżungli mało kto śpi

Nie było takiej opcji, żebyśmy po bamboo cooking nie poszli na nocne safari. Oczywiście z dziećmi, bo w Our Jungle Camp nie zapomina się o najmłodszych gościach.

Night safari to ponad godzinny trekking po dżungli z dziećmi tuż po zachodzie słońca, w zupełnych ciemnościach. W czasie safari, uzbrojeni w latarki, wypatrywaliśmy dzikich zwierząt pod opieką doświadczonego przewodnika. Udało nam się zobaczyć skorpiony, węże, pająki, żuki oraz langury (dusky leaf monkeys).

Nocne safari w Khao Sok

Po aktywnym popołudniu w dżungli z dziećmi poszliśmy spać, bo z samego rana czekała na nas kolejna, wielka i niezapomniana przygoda. Tym razem na jeziorze Cheow Lan Lake.

Khao Sok z dziećmi nocne safari w dżungli

Night safari w Khao Sok z dziećmi - informacje praktyczne

Czas trwania aktywności:

• safari zaczyna się około 19.30 i trwa 1,5 – 2 godziny

Koszt wycieczki: 600 THB za osobę oraz dodatkowo opłata ze wstęp do parku.

Pobyt w Khao Sok - informacje praktyczne

Koszt wstępu do parku Khao Sok

Opłata za wstęp do parku:

• 200 THB za dorosłego,
  • 100 THB za dziecko w wieku 3-14 lat (ceny z roku 2023 r).
Lepiej zachować bilety, jeśli w czasie pobytu planuje się więcej wycieczek na terenie parku.

Kiedy jest najlepszy czas na pobyt w Khao Sok

Park narodowy Khao Sok otwarty jest cały rok, niezależnie od pory deszczowej, która w tej części Tajlandii trwa od maja do grudnia. Jednak najlepszy czas na pobyt w Khao Sok przypada na miesiące od grudnia do kwietnia.

Więcej o pogodzie dowiesz się ze wpisu Kiedy jechać do Tajlandii? Pogoda w Tajlandii

Kiedy jechać do Tajlandii Pogoda w Surat Thani wykres
Pogoda w Surat Thani

Jak się przygotować na pobyt w Khao Sok

Jeśli planujesz aktywne zwiedzanie parku, należy się przygotować jak do solidnego trekingu. Polecam zabrać:

• dobre buty lub sandały sportowe
  • skarpety
  • długie spodnie trekkingowe – szczególnie polecam na nocne safari i bamboo cooking
  • lekka bluza funkcyjna, najlepiej z filtrem UV
  • kostium kąpielowy, jeśli planowany jest spływ
  • czapka lub kapelusz przeciwsłoneczny
  • repelent
  • krem z filtrem 50
  • bidony na wodę
  • podręczną apteczkę (plastry, środek do odkażania ran)
  • latarkę
  • płaszcz przeciwdeszczowy (głównie w sezonie deszczowym)
  • nie zapomnij pieniędzy na opłatę wstępu do parku
  • nosidło dla najmłodszych (wózkiem w wielu miejscach również da się jeździć, ale nosidło będzie niezastąpione w dżungli z małymi dziećmi). O nosidłach i wózkach w Tajlandii możesz poczytać we wpisie Nosidło czy wózek w podróż do Tajlandii?

Na nocne safari zabraliśmy mały plecak, w którym mieliśmy najpotrzebniejsze rzeczy. Na szczęście mieliśmy też płaszcze przeciwdeszczowe, które się przydały w czasie krótkiego, ale intensywnego deszczu.

A co z komarami w dżungli? W czasie pobytu w Khao Sok nie odczuliśmy praktycznie obecności komarów, ale byliśmy spryskani repelentem oraz byliśmy w środku tajskiego, gorącego lata. O tym jak chronić się przed komarami możesz przeczytać we wpisie Choroby tropikalne w Tajlandii, jak się chronić

Jak dojechać do parku Khao Sok

Park narodowy Khao Sok znajduje się w zachodniej części prowincji Surat Thani. Dojechać można do niego na różne sposoby, na własną rękę lub w ramach wycieczki zorganizowanej.

W odległości do 3 godzin jazdy z Khao Sok, znajdują się aż 3 lotniska, z których kursują taksówki albo busy. Odległości z lotnisk do parku Khao Sok są następujące:

• Surat Thani Airport – 107 km
  • Phuket Airport – 147 km
  • Krabi Airport – 132 km

Zdecydowanie najbliżej jest z Surat Thani, do którego można dojechać z Bangkoku również pociągiem. Najlepiej wybrać pociąg nocny, wtedy do parku można dotrzeć około południa i mieć jeszcze sporą część dnia na zwiedzanie.

Planując pobyt w parku oraz wycieczkę lub nocleg na jeziorze, należy mieć na uwadze, że główna siedziba parku Khao Sok oddalona jest od przystani na jeziorze Cheow Lan Lake o ok. 61 km.

Wybralibyście się na wycieczkę do dżungli Khao Sok z dziećmi?

Jeśli lubisz aktywnie podróżować z dziećmi, zobacz jeszcze te wpisy:

Na szlaku Monk's Trail - szlak mnicha w Chiang Mai Tajlandia z dzieckiem
Szlak Mnicha w Chiang Mai

Szlakiem Mnicha przez dżunglę, do ukrytej świątyni

Jaskinia Phraya Nakhon w Sam Roi Yot
Treking do jaskini Phraya Nakhon

Odwiedź jedną z ładniejszych jaskiń w Tajlandii

Tajlandia z dzieckiem Wodospad Sticky Waterfall z dziećmi Bua Tong Chiang Mai
Sticky Waterfall w Chiang Mai

Wodospad, po którym można się wspiąć na samą górę.

Uważasz treści na blogu za wartościowe?

Postaw mi kawę albo daj mi o tym znać poprzez komentarz lub udostępnienie. Dzięki Twojej reakcji, blog będzie mógł się rozwijać, a mi będzie się lepiej pisało!

Nie zapomnij śledzić moich pozostałych kanałów po jeszcze więcej informacji

Postaw mi kawę, żeby blog mógł się rozwijać i pojawiało się na nim jeszcze więcej przydatnych treści

Najnowsze zdjęcia i relacje

Posty z aktualnościami

Filmy z naszych podróży

5 komentarzy do “Park Narodowy Khao Sok z dziećmi”

1. Jeśli pytasz o sam pobyt w Khao Sok Village to moim zdaniem dobry pomysł z dzieckiem w każdym wieku. Natomiast co do wycieczek na jeziorze, dużo zależy od malucha. Oczywiście da się, ale to jest kilka godzin pływania głośną łodzią. Jeśli ma to być wycieczka z noclegiem na jeziorze to trzeba bardzo pilnować dzieci. Ja czekałam z tą wycieczką aż mi najmłodszy podrośnie bo z niego był bardzo ruchliwy typ, który wszędzie musiał wejść i się wdrapać. Non stop szukał guza;)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *