Kambodża z dziećmi Angkor Wat o wschodzie slonca

Kambodża z dziećmi – atrakcje w Siem Reap

Czy Kambodża z dziećmi i zwiedzanie Angkor Wat to dobry pomysł? Naszym zdaniem to nie jest dobry pomysł, tylko fantastyczny!

Spędziliśmy wspaniały czas w Kambodży, zwiedzając różne atrakcje w Siem Reap, od świątyń po atrakcje dla dzieci. Wróciliśmy zachwyceni i jeśli będzie okazja, wrócimy jeszcze do Kambodży. Zobacz dlaczego polecam ten kierunek na wakacje z dziećmi.

Czy warto zwiedzać Angkor z przewodnikiem?

Zwiedzanie Angkor bez przewodnika byłoby dla nas tylko podziwianiem majestatycznych budowli. Tak też można, ale to jak oglądnie filmu bez fonii. Dlatego zachęcam do zwiedzania z przewodnikiem, który zapewni transport oraz ułoży program wycieczki dostosowany do potrzeb oraz możliwości.

Program naszej wycieczki  przewidywał czas na odpoczynek w środku dnia, a zwiedzanie było rozbite na dwie tury; poranną i popołudniową. Poza tym nie musieliśmy się o nic martwić, ponieważ byliśmy odbierani z hotelu vanem o umówionych godzinach i odstawiani spowrotem na koniec zwiedzania. Mieliśmy zapewnioną zimną wodę oraz wilgotne ręczniki do odświeżenia.

Kambodża z dziećmi

Od siebie mogę polecić tour_gui_cambodia, z którym zwiedzanie było przyjemnością. Zwiedzanie z przewodnikiem nie wyklucza zwiedzania innych atrakcji Siem Reap na własną rękę.

Kambodża z dziećmi - co robić w Siem Reap

Ta Prohm

Do Siem Reap pojechaliśmy na cztery dni i staraliśmy się wykorzystać ten czas najlepiej jak mogliśmy. Lecieliśmy liniami Air Asia z Bangkoku a bilety jak zawsze kupiliśmy z wyprzedzeniem na promocji.

Głównym celem naszej podróży było zwiedzanie kompleksu Angkor oraz miasta Siem Reap. Oprócz świątyń, udało nam się zobaczyć również parę ciekawych i mniej popularnych miejsc. Zobacz co polecam zobaczyć w Siem Reap.

Zwiedzanie Angkor Wat z dziećmi

Ta Prohm Temple

Ta Prohm Siem Reap
Świątynia Ta Prohm

Ta Prohm to charakterystyczna świątynia, w której misterna architektura zabudowań opleciona jest wielkimi drzewami banyan i kapok. Miejsce jest magiczne i absolutnie przepiękne.

Zwiedzanie tej świątyni zaczęliśmy z samego rana. O godzinie 8.00 wyruszyliśmy z hotelu, skąd udaliśmy się najpierw po bilety na teren kompleksu Angkor.

Po zakupieniu biletów ruszyliśmy już w kierunku Ta Prohm leżącej na gęsto porośniętym drzewami terenie.

Angkor Wat i Kambodża z dziećmi

Bayon Temple

Bayon Temple Kambodża z dziećmi
Widok na Bayon Temple
Kambodża Tonle Om
Widok z Tonle Om Bridge

Bayon Temple to majestatyczna świątynia oszałamiająca wielkością, licznymi wieżami oraz ściennymi płaskorzeźbami przedstawiającymi sceny z życia i ważnych wydarzeń mieszkańców dawnej stolicy imperium Khmerów. Świątynię Bayon wyróżniają setki uśmiechniętych wizerunków Buddhy, po cztery na każdą z kilkudziesięciu wież.

Żeby dostać się na teren Bayon trzeba wjechać przez bramę Tonle Om, która w dawnych czasach strzegła wjazdu do Angkor Thom. Zwiedzanie zaczęlismy o godzinie 15.00 i skończyliśmy około 17.00. Po terenie świątyni biegają makaki, ale lepiej trzymać dystans.

Wschód słońca w Angkor Wat (z dziećmi)

Angkor Wat Kambodża
Angkor Wat
Angkor Wat i Kambodza z dziećmi
Zwiedzanie Angkor Wat z dziećmi

Żeby podziwiać Angkor Wat oświetlane pierwszymi promieniami słońca, musieliśmy wyjechać z hotelu o 5.00 rano. Mniej więcej o 5.30, w kompletnych ciemnościach byliśmy już na miejscu i czekaliśmy na wschód. Jednak nie musieliśmy czekać długo, poniważ z każdą minutą robiło się trochę jaśniej aż w końcu ujrzeliśmy świątynię w pełnej okazałości na tle kolorowego nieba.

Choć podziwialiśmy ten spektakł razem ze sporą grupą turystów, to zupełnie nie odczuliśmy tłoku w środku świątyni. Zwiedzanie zakończyliśmy około 7.30 i wróciliśmy na odpoczynek do hotelu.

Oryginalnie tego samego dnia popołudniu, mieliśmy zwiedzić jeszcze jedną świątynię, ale zmieniliśmy plan wybierając coś dla dzieci.

Siem Reap z dziećmi: Apopo Visitor Center

Pokaz w Apopo Visitor Center

Kambodża do dzisiaj pozostaje jednym z najbardziej zaminowanych krajów świata, w wyniku różnych konfliktów zbrojnych przetaczających się przez ten piękny kraj w drugiej połowie XX wieku. Pomio upływu tylu lat, wciąż dziesiątki cywilów, w tym dzieci, narażonych jest na śmierć lub kalectwo w od eksplozji niewybuchów.

Obecnie w Kambodży działa kilka organizacji, których celem jest usuwanie min.  Zdecydowaliśmy się odwiedzić jedną z nich. Wybraliśmy Apopo, i była to niezpomniana wizyta dla nas i dla dzieci. To co wyróżnia Apopo to fakt, że do wykrywania min korzysta się z pomocy wielkich, afrykańskich szczurów (giant puched rats).

Szczury mają doskonały węch, a dzięki ich inteligencji można je wytresować do wyszukiwania ładunków wybuchowych. Jednak nie grozi im przy tym niebezpieczeństwo ponieważ są na tyle lekkie, że nie wywołują detonacji min. Zwierzęta pracują tylko przez ściśle określony czas, potem przechodzą na szczurzą emeryturę, jak Valerie, szczurzyca widoczna na zdjęciu.

Koszt: 8$ za bilet

Transport był w cenie naszej 2-dniowej wycieczki z przewodnikiem.

Odwiedzając Apopo współfinansujesz projekt rozminowania Kambodży. Możesz również pomóc na odległość “adoptując” szczura lub przekazując donację.

Lotus Farm by Samatoa

Nauka robienia lotosowych nici

Farma Lotus Farm by Samatoa znajduje się około 9 km na południe od Siem Reap. Warto odwiedzić to miejsce, żeby zobaczyć jak powstają ręcznie robione lotosowe nici i tkaniny. Przy okazji można nauczyć się dekoracyjnie składać lotosy, napić się lotosowej herbaty i kupić coś na pamiątkę.

Do farmy udaliśmy się w ulewnym deszczu, który spadł tego popołudnia pomimo pory suchej. Ze względu na deszcz nie udało nam się zwiedzić całej farmy, ale i tak nie przeszkodziło nam to w nauczeniu się robienia lotosowych nici. To niesamowite jak one powstają i ile pracy trzeba włożyć, żeby zrobić z nich jeden szal.

Koszt: wizyta na farmie była darmowa, ale można skorzystać z opcji płatnych warsztatów, których program wygląda bardzo ciekawie. Transport był w cenie naszej 2-dniowej wycieczki z przewodnikiem.

Butterfly Paradise - ogród motyli

Butterfly Paradise Siem Reap z dzieckiem

Butterfly Paradise zwiedziliśmy na własną rękę. Ta atrakcja znajduje się około 15-20 min jazdy na południowy-zachód od Siem Reap. Żeby do niej dojechać umówiliśmy się zkierowcą tuk tuka, który nas tam zawiózł i czekał na nas.

Z pewnością jest to miejsce, które spodoba się dzieciom. Również dorosłym powinno przypaść do gustu ponieważ ogród jest naprawdę piękny i zadbany.  Można w nim spędzić miłe popołudnie podziwiając florę i faunę. Po zwiedzaniu można udać się do restauracji na terenie i do sklepu z pamiątkami.

Jedyne co mogę uznać za minus i rzecz wymagajacą poprawy to mini zoo, w którym zwierzęta powinny mieć lepiej wyposażone oraz większe terraria.

Koszt: 7,50$ za dorosłego, 5,5$ za dziecko

Jednak Butterfly Paradise to coś więcej niż ogród z motylami, to projekt, którego zadaniem jest prowadzenie i finansowanie sierocińca dla dzieci. Sierociniec znajduje się na tym samym terenie co ogród, jednak ze  względu na ochronę dzieci, turyści NIE mają wstępu do sierocińca i tak właśnie powinno być.

Zwiedzanie Siem Reap z dziećmi

Kawiarnia Bayon Pastry School

Siem Reap jest tak ładne, że jako miasto samo w sobie stanowi atrakcję. Polecam je zwiedzać spacerując lub jeżdżąc tuk tukiem. Na pewno znajdziesz tu mnóstwo restauracji, ciekawych kawiarni oraz ulicznych straganów. W mieście dużo jest postkolonialnych budynków oraz typowo lokalnych akcentów, którym towarzyszy miejska zieleń.

Siem Reap Kambodza z dzieckiem
Ulice Siem Reap Kambodza z dzieckiem

Kambodża z dziećmi i bez - informacje praktyczne

Wiza turystyczna do Kambodży

Większość krajów objęta jest obowiązkiem wizowym przy wjeździe i wymagana jest wiza turystyczna wydawana na 30 dni. Wizę można wyrobić:

• online na stronie https://www.evisa.gov.kh/ za 36$ za osobę
  • po przyjeździe (tzw. visa on arrival), płatne około 30$ za osobę
Wyrobienie wizy on arrival na lotnisku w Siem Reap zajęło nam mniej niż 10 minut, łącznie ze staniem w kolejce. Cały proces przebiegł szybko i sprawnie. W jednym okienku oddajesz paszport, w drugim płacisz (gotówką), a chwilę później dostajesz paszport z wizą.

Przed podróżą zawsze należy sprawdzić aktualne wymagania i warunki wjazdu. Obywatele polscy mogą sprawdzić najnowsze wtyczne na stronie MSZ

Waluta w Kambodży

W Kambodży obowiązuje waluta lokalna, czyli riel kambodżański (KHR) oraz dolary amerykańskie (USD). Choć w miejscach turystycznych ceny podane są przeważnie w dolarach, można płacić w obu walutach, przy czym reszta jest wydawana w rielach.

Bilety do Angkor

Cennik biletów oraz praktyczne informacje podane są na stronie  https://www.angkorenterprise.gov.kh/

Ceny biletów:

• 37$ –  bilet na 1 dzień
  • 62$ –  bilet na 3 dni
  • 72$ –  bilet na 7 dni

Dzieci do lat 12 nie płacą za bilety, jednak możesz zostać poproszony o pokazanie paszportu dziecka. Wystarczy mieć zdjęcie paszportu. My zwiedzaliśmy Angkor w 2 dni i opłacało nam się kupić wejściówkę 3-dniową.

Zwiedzanie świątyń - porady praktyczne

• Ze względu na ceny wejściówek, kusi zobaczenie jak największej liczby atrakcji kompleksu Angkor jednego dnia. Jeśli jesteś z dziećmi, odradzam ten pomysł.
  • Dwie świątynie jednego dnia to już jest spory wysiłek. Zdecydowanie polecam zwiedzanie świątyń w godzinach rannych lub popołudniowych z przerwą na odpoczynek w południe.
  • Należy pamiętać, że w świątyniach panują zasady dotyczące ubioru i zasady te obejmują dzieci. Kolana oraz przedramiona muszą być zakryte i w Angkor Wat nie wystarcza chusta zarzucona na ramiona, trzeba mieć bluzkę z rękawami.
  • Przy zwiedzaniu Angkor Wat o wschodzie słońca może się przydać repelent, ponieważ świt to pora aktywności komarów tygrysich.

Gdzie się zatrzymać w Siem Reap?

Wybór hoteli w Siem Reap jest bardzo duży i to w każdym budżecie. Z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

Ponieważ podróżowaliśmy w trzy osoby dorosłe i troje dzieci, szukaliśmy miejsca, które oferuje pokoje rodzinne. Wybraliśmy Koulen Hotel ze względu na możliwość wynajmu apartamentu  z trzema sypialniami. Dodatkowym lusem był świetny basen. Hotel był wspaniały pod względem standardu, czystości i lokalizacji. Mieliśmy około 10 min piechotą do starego miasta oraz około 1 minuę do centrum handlowego.

Kambodża Siem Reap hotel
Koulen Hotel

Transport w Siem Reap

Siem Reap jest na tyle małym miastem, że na dobrą sprawę w wiele miejsc można dojść pieszo. Można również skorzystac z dużego wyboru taksówek i tuktuków.

Tuk tuki w Siem Reap wyglądają zupełnie inaczej niż w Tajlandii. Wiele z nich to po prostu motory z przyczepką jak ten na zdjęciu.

Dość szybko znaleźliśmy kierowcę tuk tuka, który woził nas przez większość czasu. Zależnie od dystansu płaciliśmy 2-3$ za jazdę po mieście. Za transport do Butterfly Paradise w dwie strony zapłaciliśmy 10$ (kierowca na nas czekał).

Tuk tuk w Kambodży
Typowy tuk tuk w Kambodży

Kambodża z dziećmi - infrastruktura miejska w Siem Reap

Siem Reap zaskoczył nas bardzo pozytywnie jakością chodników oraz głównych dróg. Z tego co opowiadał nasz przewodnik, miasto w czasie pandemii przeprowadziło gruntowne remonty.

Chodniki w centrum są gładkie, proste i mają zjazdy, przez co są dostosowane dla osób poruszająych się na wózku oraz dla wózków dziecięcych. Pod tym względem Siem Reap stanowi wzór do naśladowania dla innych krajów w regionie. Ruch na drogach również jest spokojniejszy a kierowcy dość często zatrzymują się, żeby przepuścić pieszych na pasach

O ile poruszanie się po Siem Reap z wózkiem nie powinno sprawiać żadnych problemów, o tyle na zwiedzanie świątyń należy zabrać nosidło.

Przykładowy chodnik w Siem Reap

Kuchnia khmerska i jedzenie w Siem Reap

Kuchnia khmerska mnie zachwyciła. Pozornie jest podobna do tajskiej, nawet wiele nazw i potraw jest podobnych, ale różni je smak i ostrość. Khmerskie jedzenie jest mniej pikantne, czasem wręcz łagodne, a niektóre dodatki, jak np. prażone czerwone mrówki, zaskakują.

Jeśli jednak dzieciom nie smakuje azjatyckie jedzenie, w wielu restauracjach jest spory wybór dań zachodnich. O tym gdzie i co zjeść w Siem Reap powstanie osobny post.

Ze swojej strony w temacie khmerskiego jedzenia gorąco polecam profil Pauli Bielak (@nicetoeatyou___) na Instagramie.

Zdrowie, choroby tropikalne i szczepienia przed podróżą

Przed podróżą do Kambodży nie wymaga się obecnie żadnych szczepień, ale zalecane jest między innymi szczepienie na wzw a oraz dur brzuszny. Należy pamiętać o ochronie przed komarami, zachowaniu higieny rąk, o picu wody butelkowanej oraz o unikaniu kontaktu ze zwierzętami.
Wytyczne dla podróżnych do Kambodży można znaleźć na stronie CDC

W każdą podróż udajemy się z ubezpieczeniem zdrowotnym i z podręczną apteczką, w której jako minimum mamy:

• środki przeciwgorączkowe i przeciwbólowe
  • preparat do odkażania ran
  • opatrunki i plastry
  • leki na problemy żołądkowe
  • repelent z DEET (lokalny Soffel 13%) lub z ikarydyną (Moskito Guard 20%, Mugga z Ikarydyną 25%). Nie wolno stosować jednocześnie preparatów z DEET i z ikarydyną!
  • plastry antykomarowe nasączone olejkami
  • maść na odparzenia
  • krem z filtrem UV50
  • fenistil

Kiedy jechać do Kambodży?

Jeśli chce się uniknąć pory deszczowej, najlepszym czasem, w którym opady są najniższe w skali roku jest czas od listopada do kwietnia. Z kolei pod względem temperatury można wyróżnić dwa okresy:

• grudzień – styczeń: najchłodniejsze miesiące (średnio: 21 – 31C)
    Jest to zdecydowanie najlepszy czas na przyjazd zarówno pod względem opadów, jak i przyjemnych temperatur.
  • marzec – maj: lato, najwyższe temperatury w skali roku (średnio: 23 – 34C)
    Zwiedzanie w tym czasie może być bardzo męczące, ponieważ odczuwalna temperatura to ok. 40C.

Źródło: climateknowledgeportal.worldbank.org

Zwiedzaliśmy Siem Reap w połowie lutego i mieliśmy świetną pogodę z jednym deszczowym popołudniem. Poranki były bardzo przyjemne, z temperaturą około 21-23 C, w ciągu dnia robiło się dużo cieplej.

Kiedy jechać do Tajlandii, pora deszczowa w Tajlandii
Kiedy jechać do Tajlandii?

Jeśli planujesz zwiedzanie Kambodży razem ze zwiedzaniem Tajlandii, z tym wpisem dowiesz się na kiedy zaplanować podróż.

Kambodża z dzieckiem - artykuły dla dzieci

Robiąc zakupy w większym sklepie spożywczym (Lucky) w centrum handlowym The Heritage Walk, zauważyłam, że wybór produktów dla dzieci od pieluch po jedzenie jest całkiem duży.

Orientacyjne ceny:

• pieluchy: 19$ za 76 szt
  • gotowe jedzenie: 5$ za 2 szt Gerbera.
  • kaszki: 2,22 $ za opakowanie
  • mleko: 13 – 27 $ za puszkę

Kambodża z dziećmi - czy było warto?

W opinii wielu ludzi to niebezpieczny kierunek i nieodpowiedni dla dzieci, ale to samo piszą o Tajlandii. My mamy zdecydowanie odmienne zdanie i uważamy, że w każdej podróży nalezy zachować zdrowy rozsądek oraz minimum środków ostrożności.

Wyjazd do Kambodży na długo zostanie w naszej pamięci.  Zostaliśmy totalnie oczarowani pięknem tego kraju oraz jego niezwykłą atmosferą, której nie sposób wyrazić słowami. Czuliśmy się tam bardzo dobrze i bezpiecznie.

Uważasz treści na blogu za wartościowe?

Postaw mi kawę albo daj mi o tym znać poprzez komentarz lub udostępnienie. Dzięki Twojej reakcji, blog będzie mógł się rozwijać, a mi będzie się lepiej pisało!

Nie zapomnij śledzić moich pozostałych kanałów po jeszcze więcej informacji

Postaw mi kawę, żeby blog mógł się rozwijać i pojawiało się na nim jeszcze więcej przydatnych treści

Najnowsze zdjęcia i relacje

Posty z aktualnościami

Filmy z naszych podróży

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *