Jaskinia Chian Dao Cave

Jaskinia Chiang Dao w Chiang Mai

Jaskinia Chiang Dao wzbudza zachwyt już na wejściu. Najpierw przechodzisz ścieżką pod kolorowymi lampionami a potem mostkiem nad turkusowym jeziorem, tak czystym, że odbija się w nim napis Chiang Dao Cave.

Ten piękny początek, to jeszcze nie koniec atrakcji. Sama jaskinia zrobiła na nas bardzo duże wrażenie. Nie spodziewaliśmy się, że będzie tak duża i ciekawa.

Jak dojechać do jaskini Chiang Dao

Chiang Dao to prowincja położona około 75 km na północ od Chiang Mai. Na terenie prowincji znajduje się trzecia w Tajlandii co do wysokości góra Doi Chiang Dao. To właśnie na zboczu tej góry znajduje się wejście do jaskini.

Dojazd z Chiang Mai do Chiang Dao zajmuje około 1,5 godziny drogą nr 107. W Chiang Dao należy skręcić w lewo w drogę 3024, która prowadzi pod samą jaskinię.

Nie przegap po drodze

Góra Chiang Dao Tajlandia

Zanim dotarliśmy do celu, zatrzymaliśmy się na coś do picia i coś słodkiego w kawiarni Pronto Caffee z fantastycznym widokiem na górę Chiang Dao. Bardzo przyjemne miejsce, w którym można zjeść nawet solidny posiłek. Z kawiani do jaskini to już dosłownie 3 minuty drogi.

Jaskinia Chiang Dao

Zachwycające otoczenie jaskini

Chiang Dao w Chiang Mai, Tajlandia z dziećmi

Jadąc do jaskini przejechaliśmy przez Giant Trees Alley, czyli przez odcinek z bardzo wysoklimi drzewami, który stanowi lokalną atrakcję turystyczną. Stamtąd  pojechaliśmy prosto na parking.

Idąc z parkingu po drodze mijaliśmy piekne zabudowania i świątynne posągi, żeby ostatecznie dojść do alejki wiodącej do wejścia jaskini, nad którą powiewają kolorowe lampiony poruszane wiatrem.

Kolorowa alejka z lampionami  prowadzi na zadaszony drewniany  mostek nad przepięknym, turkusowym jeziorem.

chiangdaocaveentrance
Jaskinia Chian Dao Cave

Jeziorko powstało z przepływającego obok góry strumienia. Woda w jeziorze była niesamowicie turkusowa, czysta i spokojna. Można było bez trudu zobaczyć dno. Wokół jeziora latały różowo-czerwone ważki. Jednym słowem, bajka.

Postanowiliśmy jednak po chwili pójść dalej i zobaczyć co kryje jaskinia.

W jaskini Tam Maa Chiang Dao

Jaskinia w Chiang Dao jest bardzo duża i tak naprawdę składa się z kompleksu 5  jakskini:

• Tam Maa (wejście z przewodnikiem)
  • Tam Kaew
  • Tam Phranon
  • Tam Sua Dao
  • Tam Nam

Zródło: Strona thesunsight.com

Weszliśmy do jaskini, pokonując po drodze krótki korytarz i weszliśmy do dużej, jasnej groty z kapliczką (Tam Suea Dao). Myślałam, że to tyle, ale wtedy podszedł do nas przewodnik, który zaproponował za opłatą zwiedzanie Tam Maa, do której nie można wejść samemu.

Zgodziliśmy się i to była świetna decyzja. Weszliśmy do czarnego korytarza, który prowadził do jaskinii Tam Maa długiej na 750 m (tak przynajmniej napisane było na znakach). Przewodniczka miała przy sobie lampę naftową i było to jedyne źródło światła.

jaskiniachiangdao
DoTam Maa można wejść tylko z przewodnikiem

W jaskini było ciepło i wilgotno a wrażenie to potęgowała ciemność panująca dokoła nas. Szliśmy za przewodniczką, która prowadziła nas przez większe groty oraz kilka wąskich, ciasnych przejść.

Podłoże jaskini jest bardzo wygodne do chodzenia, dobre również dla dzieci. W jaskini niemal wszędzie są wapienne formacje, przybierające niesamowite kształty a gdzieniegdzie ze ścian i z sufitu sączy się woda.

formacje skalne w jaskini Chiang Dao
Formacje skalne
jaskinia Tam Maa w Chiang Dao Cave
Jedno z dwóch wąskich przejść w Tam Maa w jaskini Chiang Dao

W końcu doszliśmy do miejsca, w którym przewodniczka zaproponowała dwie opcje. Można było wyjść już z jaskini albo podejść kawałek dalej do groty z kapliczką. Poszliśmy oczywiście dalej.

Po zobaczeniu kapliczki, skierowaliśmy się do wyjścia. I tu zaczęły się schody, ale takie prawdziwe. Musieliśmy zejść dość stromymi i wysokimi schodami kilka metrów w dół. Z boku są barierki, ale i tak trzeba uważać a w niektórych miejscach mocno się schylić, żeby nie walnąć głową w skałę.

Zwiedzanie Tam Phranon

Wyszliśmy do oświetlonej sali i ponownie przewodniczka nas poinformowała, że mamy dwie możliwości. Możemy wyjść już z jaskini albo możemy sami, już bez niej, pójść oświetlonym korytarzem w stronę jaskinii Tam Phranon.

Zdecydowaliśmy się kontynuować zwiedzanie i poszliśmy do Tam Phranon, długiej na około 250 metrów. W tej jaskinii znajduje się świątynia oraz różne posągi. Po dojściu do znaku “No entry”, cofnęliśmy się już do wyjścia i opuściliśmy podziemia.

wejście do jaskini Tam Phranon w Chiang Dao Cave
Wejście do Tam Phranon

Po zwiedzaniu świątyni wyszliśmy na jasne słońce podziwiać jeszcze przez chwilę jezioro. Ten kontrast między podziemiami a tym intensywnie niebieskim jeziorem i zielenią wokół był niesamowity.

Na stoisku obok kupiliśmy karmę dla rybek. Sprzedawca poradził nam (po tajsku), żebyśmy udali się trochę dalej, bliżej budynku z toaletami bo tam jest specjalne miejsce do karmienia. Wszystko zaznaczyłam na mapce, którą załączyłam na końcu postu.

Co musisz wiedzieć o jaskini Chiang Dao Cave

• Ponieważ wewnątrz jaskini oraz wokół niej znajduje się kompleks świątynny, należy ubrać się odpowiednio, żeby okazać szacunek miejscu jak również ale też żeby było wygodnie zwiedzać.
  • W części jaskini dostępnej tylko z przewodnikiem nie ma żadnego źródła światła, jest trochę duszno, ciepło i wilgotno. Po drodze znajdują się dwa bardzo małe, ale na szczęście krótkie przejścia.
  • Za wejście zapłaciliśmy: 40 batów za osobę dorosłę i najstarszą córkę. Młodsze dzieci weszły za darmo.
  • Wejście do jaskini z przewodnikiem to koszt 200 batów. Przewodnicy nie dostają wynagrodzenia, dlatego zostawia się im napiwek za oprowadzenie. Uważam, że 100 batów to minimum, jakie się należy.
  • Wokół parkingu jest dużo straganów z jedzeniem, więc spokojnie można się tam zatrzymać na posiłek
  • Woda w jeziorze jest niebieska w porze suchej. Dlatego lepiej przyjechać chwilę po zakończeniu opadów.
Kiedy jechać do Tajlandii, pora deszczowa w Tajlandii
Kiedy jechać do Tajlandii. Wszystko o pogodzie

Sprawdź, kiedy najlepiej odwiedzić poszczególne prowincje i wyspy.

Mapa Chiang Dao

Chiang Dao odwiedziliśmy czwartego dnia naszej wycieczki do Chiang Mai, już po zobaczeniu takich niesamowitych miejsc jak Sticky Waterfall i Wat Pha Lat. Nie spodziewałam się, że ta jaskinia i jej otoczenie może nas aż tak pozytywnie zaskoczyć. Cała okolica jest bardzo ciekawa, z wieloma szlakami turystycznymi, kempingami i gorącymi źródłami.

Warto rozważyć nocleg albo dwa w Chiang Dao.

plan podróży Chiang Mai Tajlandia z dzieckiem
Chiang Mai i północ Tajlandii - plan podróży

Zobacz cały plan naszej podróży do Chiang Mai i zainspiruj się!

Uważasz treści na blogu za wartościowe?

Postaw mi kawę albo daj mi o tym znać poprzez komentarz lub udostępnienie. Dzięki Twojej reakcji, blog będzie mógł się rozwijać, a mi będzie się lepiej pisało!

Nie zapomnij śledzić moich pozostałych kanałów po jeszcze więcej informacji

Postaw mi kawę, żeby blog mógł się rozwijać i pojawiało się na nim jeszcze więcej przydatnych treści

Najnowsze zdjęcia i relacje

Posty z aktualnościami

Filmy z naszych podróży

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *