Wyspa Koh Tao

Koh Tao the island of turtles

Wyspa Koh Tao słynie z podwodnego świata, zamieszkanego przez żółwie. Ale Koh Tao to też świetny wybór dla podróżujących z dziećmi. Nas wyspa żółwi urzekła przepięknymi widokami, zielonymi wzgórzami i cudownymi plażami z miękkim piaskiem.

Koh Tao jest najmniejszą z trzech słynnych i popularnych wysp Zatoki Tajlandzkiej w prowincji Surat Thani. Każda z wysp jest wyjątkowa i charakterystyczna, jednak to właśnie Tao znana jest z fantastycznych warunków do nurkowania i snorkowania.

Gdzie się zatrzymać na Koh Tao?

Wyspa Koh Tao

Nasza wycieczka na Koh Tao była połączona z wypadem na Koh Phangan. Wybraliśmy się tam na początku kwietnia. Na Tao spędziliśmy 3 pierwsze noce, potem popłynęlismy na kolejne 3 noce na Phangan i wrociliśmy jeszcze na Tao na 2 dni. Łącznie nasza wycieczka trwała 8 nocy. W tym czasie udało nam się odwiedzić leżąco niedaleko Tao przepiękną wyspę Koh Nang Yuan oraz park narodowy Thaan Sadet na Koh Phangan.

Spośród licznej oferty hotelowej na pierwsze dni pobytu wybraliśmy bardzo spokojną i oddaloną od zgiełku okolicę Shark Bay, znaną lokalnie jako Thian Og. Natomiast ostatnie dni spędziliśmy w okolicy Sairee Beach.

Cape Shark Villas w Cape Shark Bay

Wyspa Koh Tao Tajlandia

Zdecydowaliśmy się na hotel Cape Shark Villas położony na zboczu wzgórza. Głównym atrybutem hotelu są pięknie urządzone wille, z których widoki na zatokę zapierają dech w piersi. Szczególnie polecam podziwanie zachodu słońca połączonego z koncertem cykad.

Hotel był fantastyczny, ale jest parę ważnych detali, o których lepiej wiedzieć przed rezerwacją.

• Po pierwsze w hotelu, ani w jego otoczeniu, nie ma restauracji.  Mimo to nie stanowi to aż takiego utrudnienia, ponieważ jedzenie do hotelu można bez problemu zamawiać od wczesnych godzin porannych do wieczora. Na czas pobytu hotel udostępnia telefon komórkowy oraz menu różnych restauracji. Restauracje dostarczają bardzo sprawnie, w ekologicznych opakowaniach, ciepłe i bardzo smaczne.
  • Po drugie z hotelu nie ma bezpośredniego dojścia do plaży, ale wciąż jest dostęp do morza i w czasie dobrych warunków pogodowych można snorkować.
  • Po trzecie dojście do niektórych willi jest dość trudne ze względu na strome podejścia.
Wyspa Koh Tao Tajlandia

W zamian za te małe utrudnienia hotel oferuje darmowy shuttle bus (pick-up) do wybranych lokalizacji, między innymi do Mae Haad Pier i  Chalok Baan. Kierowca może również wysadzić gości po drodze na żądanie. Chętnie korzystaliśmy z tej opcji tranposrtu i polecamy ponieważ usługi taxi na wyspie, dla tak dużej grupy jak nasza, to koszt od 500 THB za kurs. Cena wynika z braku konkurencji oraz z warunków na wyspie, na której stromych i krętych drogach radzą sobie najlepiej pick-upy i to z napędem 4×4.

Na koniec jeszcze uwaga dla osób podróżujących na Koh Tao z małymi dziećmi. Jeśli masz małe, ciekawskie i lubiące się wszędzie wspinać dziecko, sugerowałabym wybrać inny hotel. Wille położone są dość wysoko i za krawędzią basenu oraz za balustradą nie ma żadnych zabezpieczeń.

Hotel Sairee Hut - dobry wybór dla rodzin z dziećmi

Po krótkim pobycie na Koh Phangan wróciliśmy z radością na Koh Tao. Tym razem wybraliśmy inną część wyspy . Zamieszkaliśmy na pełnej życia Sairee Beach w położonym nad samą plażą hotelu Sairee Hut.

Hotel Sairee Hut bardzo pozytywnie nas zaskoczył.
Nasz pokój był całkowicie odnowiony, bardzo czysty i świeży. Świetny stosunek jakości i czystości do ceny. Za dwóch dorosłych i troje dzieci w wieku od 4 do 9 lat, zapłaciliśmy około 3600 THB za noc ze śniadaniem. Hotel ma również w ofercie darmowy transport z i do przystani. Polecam to miejsce wybierającym się na wyspę Koh Tao z dziećmi.

Dodatkowym plusem jest restauracja przy samej plaży i basenie z dobrym jedzeniem. Nasze dzieci były zachwycone gadającymi gwarkami mieszkającymi na terenie hotelu.

Plaże i atrakcje na wyspie Koh Tao

Koh Nang Yuan Island Thailand

Główną atrakcją Tao są zatoczki, plaże i podwodny świat wokół niej. Jedne z bardziej popularnych miejsc na Tao to:

• Sairee Beach
  • Tanote Bay
  • Mango Bay
  • Chalok Baan
  • Shark Bay
  • Koh Nang Yuan – więcej here
Oprócz tego Koh Tao to niesamowite widoki i rewelacyjne restauracje.

Nam udało się odwiedzić Chalok Baan, Shark Bay, Sairee Beach oraz udać się na wycieczkę na okoliczną wyspę Koh Nang Yuan, która jest świetna dla rodzin będących na Koh Tao z dziećmi.

Chalok Baan

Na drugi dzień po przybyciu wybraliśmy sie do miejscowości Chalok Baan. Niestety, już na pierwszy rzut oka widać, że miejscowość ucierpiała w pandemii. Przygnębiający widok, mimo bardzo ładnej plaży. Wrażenie opuszczenia potęgowała deszczowa pogoda.

Zastaliśmy pozamykane lokale, hotele i sklepiki. Otwarta była apteka oraz bardzo sympatyczna kawiarnia Big Bite Cafe, w której spędziliśmy trochę czasu. Pomimo niezbyt sporzyjających okolicznosci sama plaża prezentowała się bardzo dobrze. Po zabudowie widać, że kiedyś to miejsce tętniło życiem i wraz z powrotem turystów znowu odżyje.

Plaża Chalok Baan Koh Tao

Haad Tien Beach - Shark Bay

Kolejnego dnia postanowiliśmy odwiedzić plażę Haad Tien Beach w zatoce Shark Bay, którą widzieliśmy z tarasu naszej willi. Kierowca wysadził nas w miejscu, z którego najłatwiej można zejść na plażę.
Żeby dojść do plaży trzeba pokonać całkiem sporo schodów i iść scieżką wijącą się pomiędzy budynkami. Jednak warto się trochę wysilić ponieważ ta plaża jest jak z pocztówek.

Piasek jest bardzo jasny, drobny a woda jest turkusowa nawet przy zachmurzonym niebie. Okoliczne drzewka i palmy dają cień w słoneczny dzień. Zejście do plaży jest w miarę łagodne co sprawia, że to jest dobre miejsce dla dzieci.

Sairee Beach

Po trzech dniach opuściliśmy Tao żeby popłynąć na Koh Phangan. Rano darmowy shuttle bus zawiózł nas na przystań Mae Haad.
W oczekiwaniu na prom, poszliśmy na śniadanie do restauracji Breeze, położonej kilkanaście metrów od kas. Bardzo polecam to miejsce, jedzenie jest pyszne, a  restauracja położona jest przy samej plaży, więc oczekiwanie na posiłek i na prom upływa w przyjemnej atmosferze.

Po powrocie z Koh Phangan zamieszkaliśmy przy plaży Sairee Beach, z której jest blisko do Koh Nang Yuan oraz do przystani. Poza tym przy Sairee znajduje się dużo restaracji i kwitnie tu życie.

To właśnie z Sairee wzięliśmy long tail boat na wyspę Koh Nang Yuan. Wycieczkę na tę wyspę opisałam w osobnym poście: Koh Nang Yuan – najpiękniejsza wyspa?

Plaża Sairee Beach na Koh Tao

Z przyjemnością wrócimy kiedyś na Koh Tao, przed nami wciąż jeszcze dużo do zobaczenia.

Pobyt na wyspie Koh Tao z dziećmi

Zazwyczaj większość rodzin wybiera się na sąsiednie Koh Samui i Koh Phangan, które są większe i oferują więcej różnych atrakcji. Jednak według nas, Koh Tao to świetna wyspa na spokojne wakacje z dziećmi na łonie przyrody. Plaże są bardzo przyjemne, jedzenie fantastyczne a do tego wszędzie blisko. Do tego wszystkiego niewielkim kosztem można udać się na wycieczkę na pobliską wysepkę Koh Nang Yuan, która jest idealna dla małych dzieci.

Jak się dostać na wyspę Koh Tao

Na Tao można dostać się drogą morską z Chumphon lub Surat Thani. Można jeszcze bez problemu kursować między wyspami Koh Phangan i Koh Samui. Do dyspozycji jest transport prywatny oraz świetnie zorganizowane promy, katamarany oraz speed boat-y.
Kupując bilety na prom, można kupić bilety łączone na autobusy i pociągi, np z Bangkoku.

Najbliżej na Koh Tao jest z przystani w Chumphon, skąd podróż katamaranem trwa niecałe 2 godziny. Natomiast podróż z Koh Phangan na Tao zajmuje około godzinę.

Po dopłynięciu na wyspę Koh Tao zostaniecie poproszeni o uiszczenie opłaty, która wynosi 20 batów za osobę.

Bilety na prom do Koh Tao

Bilety można zakupić bezpośrednio w kasie lub online u przewożnika (np. Lomprayah), ale my zazwyczaj rezerwujemy przez aplikację 12go Asia, wybierając pasujące nam terminy i przewoźników.

Za bilety zapłaciliśmy:

• Chumphon –  Koh Tao: 750 THB za dorosłego, 375 THB za dziecko (katamaran Lomprayah),
  • Koh Tao – Koh Phangan: 450 THB za dorosłego, 400 THB za dziecko (speedboat Marine Passion),
  • Koh Phangan – Koh Tao: 350 THB za dorosłego, 175 THB za dziecko (katamaran Lomprayah)

Ceny biletów zależą od przewoźnika, a nawet od godziny rejsu. Najtańsze są wczesnoporanne.

Kiedy przyjechać na Koh Tao?

Na wyspę Koh Tao najlepiej przyjechać w okresie pory suchej i tajskiego lata, czyli dokładnie od stycznia do kwietnia. Wtedy pogoda jest raczej gwarantowana, choć nam akurat trafiła się anomalia pogodowa z ulewami jak w porze deszczowej (kwiecień 2022).

Przyjazd w pierwszej połowie pory deszczowej, czyli do sierpnia, również jest dobrym pomysłem, ponieważ w tym regionie i okresie pora mokra jest łagodna.

Unikałabym końcówki roku ze względu na bardzo intensywne opady i złe warunki na morzu. Przy złych warunkach na morzu, rejs katamaranem na wyspę jest delikatnie mówiąc bardzo niemiłym doświadczeniem.

Kiedy jechać do Tajlandii pogoda
Kiedy przyjechac do Tajlandii? Czyli wszystko o pogodzie

Sprawdź kiedy najlepiej przyjechac na Koh Tao

Do you find the blog content valuable?

Buy me a coffee or give me a heads up by commenting or sharing. Your reaction will keep the blog going and make my writing even better!

Don't forget to follow my other feeds for more updates

Buy me a coffee so the blog can grow and provide more useful content